top of page
חיפוש
תמונת הסופר/תדפנה לוי - בונה אתרים שבונים עסקים

מה זו קניבליזציה של מילות מפתח (Keyword Cannibalization)? והאם היא משפיעה על הקידום של האתר?


קניבליזציה של מילות מפתח

קָנִיבָּלִיזַצְיָה ובעברית, על פי האקדמיה ללשון עברית -"כִּתּוּת" [מונח המתייחס לשימוש או פגיעה ביחידה אחת עבור יחידה אחרת מאותו סוג]".

על פי ויקיפדיה, הביטוי הושאל מקניבליזם [Cannibalism] - תופעה ביולוגית בה מין טורף את בני מינו.


רב האנשים חושבים שקידום אורגני משמעותו שימוש במילות מפתח רבות. במאמר קידום אורגני זה לא רק מילים, אני מסבירה את הטעות הרווחת הזו ואיך להמנע ממנה.


מה זו קניבליזציה בהתייחס אל מילות מפתח (Keyword Cannibalization)?

איך זה קורה?

שימוש רב במילות מפתח זהות יוצר למעשה "קניבליזציה" של מילות מפתח. באופן ששימוש בביטויי מפתח דומים "מבלבל" את גוגל, "וטורף" עמוד אחר. כלומר: גורם לאלגוריתם לדרג עמוד לא רלוונטי על חשבון עמוד אחר.


בת'כלס מדובר במצב בו עמוד אחד "נוגס" בקידום [האורגני] של עמוד אחר באתר. במילים אחרות: עמודים שונים באתר שרויים בתחרות זה עם זה, "אוכלים" אחד את השני, וכך יוצא שכרנו בהפסדנו.


למשל


גוגל מקדם מאמר שהכותרת שלו היא "שמלת כלה אדומה ונועזת" על חשבון המוצר בחנות [שמלת כלה נועזת אדומה].

זה בסדר לאזכר בפוסטים ביטויי מפתח שקידמנו בעמוד אחר, אבל ... צריך לעשות את זה בזהירות ובשום שכל, באופן שלא יפגע בדירוג האתר ובקידומו האורגני.

כאשר מאמר מקודם בתוצאות החיפוש במקום מוצר או במקום קטגוריה, כדאי לבדוק שמבנה החנות שלנו נכון. [שלא שכחנו להוסיף תיאור בעמוד הקטגוריות, למשל].

למה זה חשוב לנו?

הקניבליזציה פוגעת בדירוג האתר בתוצאות החיפוש. ובעצם גוגל עלול שלא להציג את העמודים האלה [כולם או חלקם] בתוצאות החיפוש. מתוך "הנחה" שגויה שהם לא רלוונטיים, או חסרי משמעות. או להציגם במקום נמוך [בתוצאות החיפוש].


היא משפיעה [לרעה] ומחלישה את דירוג האתר בגוגל, מדללת את החשיפה שלו בתוצאות החיפוש, ומכאן את מספר הכניסות אליו ואת שיעור ההמרות.


למעשה במצב זה שני עמודים [או יותר] באתר אחד מופיעים בחיפוש תחת אותן מילות מפתח, או לחילופין - אחד מהם [על פי רב זה שאנחנו לא חפצים ביקרו] מקודם על פני עמוד אחר [על פי רב העמוד שאנחנו כן חפצים ביקרו].


במקרים רבים הקניביליזציה נובעת מדלות תוכן בעמוד אותו אנו מעוניינים לקדם. לעיתים גם מהטמעה לא נכונה של קישורים.

איך קשורים הקישורים?

למבנה הקישורים [הפנימיים והחיצוניים] יש השפעה משמעותית על דירוג האתר.


כידוע, מנוע החיפוש "מעדיף" עמודים עם קישורים. אבל ... כאשר קישורים חיצוניים [או פנימים] רלוונטיים מפנים לאחד העמודים "המרוחקים" מעמוד הבית, עשוי דווקא העמוד הזה לקבל דירוג גבוה יותר, ויש להניח שגם יופיע ראשון בתוצאות החיפוש.


למשל


כאשר קישורים חיצוניים מפנים אל "עמוד ההמלצות" או "עמוד האודות" של האתר, יתכן שגוגל [למרבה הדאבה] "יזהה" שעמודים אלה הם עמודים חשובים יותר מעמוד הבית או תיק העבודות של האתר.


גם מבנה הקישורים הפנימיים צריך להעשות בתבונה, תוך התחשבות במטרות ובאסטרטגיה השיווקית שלנו. גוגל עלול לזהות עמוד X כעמוד "חשוב" יותר, ולחשוף אותו בתוצאות החיפוש.


לדוגמא


לעמודי הבלוג יש יתרון משמעותי ניכר בעיני גוגל, שידוע כמי שמעדיף אתרים מרובי תוכן, על פני עמודי החנות. וכך באתרי מכירה קורה לעיתים שדווקא עמודי הבלוג יזכו לדירוג וקידום טובים יותר מעמודי המכירה.

לוותר על הבלוג באתרי סחר?
Keyword Cannibalization

לא. לא. לא. ממש ממש לא!

זה לא אומר שאתרי מסחר וחנויות מקוונות צריכים להמנע מהוספת בלוג לאתר. [נהפוך הוא! הבלוג משמש מנוף לקידום].


זה אומר ש:

  • על בעליהם להקפיד מאד על תיאור מוצר ייחודי לכל מוצר בחנות. ולא לנקוט בשיטת "העתק / הדבק" בה הרב נוקטים.

  • חלוקת המוצרים לקטגוריות [דגם / סדרה / מודל / צורה / צבע], מסייעות מאד למנועי החיפוש, ו... גם לגולשים להתמצא טוב יותר באתר ולזהות את מבוקשם.

  • כדאי להוסיף לעמודי המוצר, כאשר אפשר, גם סרטון וידאו קצר.

איך מתקנים את הקניבליזציה באתר?
  • שינוי המבנה הפנימי והמיקום ההיררכי של העמוד באתר.

  • דילול כמות הקישורים שמובילים אל עמוד שאיננו רוצים לקדם. ובמקביל - הוספת קישורים פנימיים וחיצוניים איכותיים נוספים אל עמוד שחשוב לנו לקדם.

  • שינוי חלק מהקישורים החיצוניים והפנייתם לעמוד שאנחנו רוצים לקדם.

  • ביצוע אופטימיזציה לתוכן בעמוד שנרצה לקדם, הן באמצעות עיבוי תוכן והן באמצעות ביצוע התאמה [אופטימיזציה והגדרות] לעמוד.

  • העשרת העמוד בתוכן איכותי, עדכני ומשמעותי.

  • הטמעת סכימה בעמודים.

לעיתים כדאי לשקול גם מיזוג של תכנים.

עושים זאת כאשר שני העמודים מכילים תוכן זהה. מדברים על אותו נושא. [במקרה הזה אסור לשכוח לבצע הפניה 301 מהעמוד שביטלנו].


אתרים גדולים ואתרים בעלי מאמרים [פוסטים] מרובים מועדים יותר לקניבליזציה של מילות מפתח, ולכן כדאי מאד מעת לעת לבדוק את ביטויי המפתח ולבצע את השינויים והתיקונים הנדרשים.


ולפני סיום - חשוב לי לדייק. גוגל אינם מאשרים, או מכחישים, את עניין הקניביליזציה, אולם בקרב קהילת מומחי ה-SEO וניטורים שנעשו ברשת, מחזקים את האופציה שקניביליזציה של ביטויי מפתח, פוגעת בקידום האורגני.


בהצלחה רבה (:

ואם יש לך צורך או עניין בעזרה, אפשר לפנות אלי

180 צפיות0 תגובות

Kommentare

Mit 0 von 5 Sternen bewertet.
Noch keine Ratings

Rating hinzufügen
bottom of page