top of page
חיפוש
תמונת הסופר/תדפנה לוי - בונה אתרים שבונים עסקים

אנימציה באתרים כן או לא ?


אנימציה באתרים

עיצוב האתר הוא פרמטר קרדינלי, המשפיע מעבר לַנִּרְאוּת גם על: איכות חוויית הגולשים, נוכחות טובה של האתר במרחב האינטרנטי [קידום אורגני - SEO], העצמת התנועה באתר, הגדלת ההנעה לפעולה, ובהכרח על השיווק [העמקת מכירת המוצרים והשירותים].


עיצוב אטרקטיבי, שמדבר בשפה שלנו, מגדיל ומרחיב את תנועת הגולשים באתר, וגורם להם לשהות ארוכה יותר במחיצתנו.

ככל שיותר גולשים ישהו באתר זמן רב יותר, גוגל יקדם אותנו [אורגנית - SEO] בתוצאות החיפוש, ומכאן - הדרך להניע את הקהל פשוטה וקלה יותר.

עיצוב הוא לא רק צבעים, פונטים, צורות וגודל. הוא שפה שלמה, ייחודית לנו, בה אנחנו מדברים עם הלקוחות שלנו, אבל ... גם עם מנועי החיפוש.

אנימציה [ובשמה העברי – הנפשה] היא בעצם כלי שמסייע לנו לייצר תנועה ול"הפיח חיים" באלמנטים שונים באתר. אבל האם היא ממקדת או מסיחה את דעת הגולשים?

יש סוגים רבים ושונים של אנימציות עם סגנונות ומקצבי תנועה שונים:


כאלה מהירות מאד, זריזות או מעודנות ואיטיות להחריד.


יש אנימציות שמשתנות בהדרגתיות בעקבות פעולה של הגולש [תמונות, כפתורים או טקסטים שמשנים גוון בעת לחיצה או מעבר עכבר, עמודים נגללים, שחושפים אלמנטים שונים וכו'].


יש אנימציות אגרסיביות שמתזזות ומרצדות באתר, בלי צורך בפעולה של הגולשים. סרטונים וכתוביות למיניהם, שמבקשים להסב את דעת הגולש ולמקד אותו.


אנימציות מעודנות יותר, המקלות על פעילות הגולש ומנווטות אותו לבצע אינטראקציה [חיצים וכפתורים שמורים על כיוון או קישור לאזור אחר באתר, תפריטים נגללים, אלמנטים שמשייטים או צפים בעמוד].


אנחנו חיים בעולם דינמי, שוקק ותוסס, בו דעתנו מוסחת מכל צד ועבר. הנפשת אלמנטים באתר אינטרנט מושכת את עין הגולש ואת תשומת ליבו ומוסיפה עניין לאלמנטים הסטטיים באתר. האנימציות מוסיפות רוח חיים לאתר, גורמות לעניין ומסקרנות.

מצד שני – ההנפשה יכולה, באותה המידה, לגרום לנזקים חמורים, בהם: הסחת דעת, עצבנות ונטישה של הגולשים.


אז טוב לעשות שימוש באנימציה באתרים או לא?


האמת היא שזה תלוי את מי שואלים. אבל גם תלוי מה כמה למה ואיך אנחנו מבצעים את ההנפשה, ולא פחות חשוב – על איזה אלמנטים אנחנו מחילים אותה.


האם אנחנו מנפישים טקסט, תמונה, תרשים, כפתור פעולה, איור, טבלה, גרף, תפריט וכו'?


כדאי לחשוב מה המטרה שלנו ב"הפחת חיים" / הוספת תנועה לאלמנט? ואיזה אלמנט אנחנו רוצים להנפיש באתר?


האם אנחנו רוצים להניע ולדרבן את הקהל לבצע מעורבות מסויימת? האם המטרה שלנו היא להוסיף רובד כלשהו? לייצר עניין באתר? לשפר את חוויית המשתמשים? לאוורר את האתר? לאפשר לגולשים אתנחתא? התרגשות? שמחה? הפתעה?


כדאי [כמו בכל דבר בחיים] להיות מידתיים. לא פזרנים נדיבים ולא קמצנים להחריד.

אתרים רבים עושים שימוש לא נכון ולא ראוי בהנפשה.

באשר הם ממקמים אלמנטים שונים, בעיקר כתוביות וטקסטים תזזיתיים, שמגיחים לפתע מצד אחד בהפתעה, בריחוף או בסיבוב, טבלאות וטפסים שמרצדים ומרקדים, כותרות מהבהבות, לוגו מסתחרר וכו'....


השימוש באנימציות חייב להיעשות בתבונה ובמידה, תוך בחינה ובדיקה מעת לעת שההנפשות אכן תורמות לקידום העסק, מניבות את התוצאות ומשיגות את המטרות להם אנחנו מייחלים. שימוש מופרז ומוגזם בהן, הופך את חוויית הגלישה באתר למזעזעת – האנימציות מעצבנות, מטרידות, מסיחות וגורמות לנטישה.


כדאי גם לזכור שתנועה של אלמנטים באתר היא לא מוצר נגיש לבעלי מוגבלויות, ובעיקר לאלה מאיתנו, שסובלים מלקויות קוגנטיביות שונות, דיסלקציה, אפילפסיה ואפילו קשב וריכוז ועוד. [כדאי לאפשר עצירה ובלימה של אנימציות, לגולשים הבוחרים בכך].

מלכתחילה - כדאי מאד מאד להשתמש בתנועה איטית ומעודנת, ולא תזזיתית ומהירה.

לכשעצמי, אני מודה שבכל פעם שאני נכנסת לאתר ומגיח לפתע חלון שמזמין אותי לשוחח עם בוט כלשהו, שכביכול מנסה לדובב אותי כדי לעזור לי, אני מחפשת את כפתור הכיבוי וההשתקה שלו.


בעיקרון אני מאד לא אוהבת, ואפילו סולדת, מאלמנטים שמסתערים עלי בעת שאני גולשת באתרים.


אבל ... וזה אבל גדול -


למדתי שיש לא מעט אנימציות, שמסייעות לנו לקדם מכירה, או רעיון, או לייצר אינטראקציה נעימה עם הגולשים שלנו, ובמידה מסויימת לתת לגולש הזדמנות נוספת וחיננית ליצור איתנו קשר.


אחרי תחקיר שערכתי, למדתי שיש תועלת באנימציות, כל עוד אנחנו משתמשים בהן באופן מבוקר, מדוד והגיוני. כלומר: מבינים מה המטרה שלהן, על איזה צורך עונה האנימציה, ומה התועלת שהיא מביאה לנו, כבעלי האתר.


למשל – באנר [פופ-אפ] או חלונית קופצנית עם טופס רישום פרטים.


בניסוי אישי שערכתי במספר אתרים [העוסקים בתחומים שונים] הסתבר כי הבאנר הקופצני יעיל ומדרבן את הגולשים באתר למלא את טופס יצירת הקשר. אך זאת בתנאי שהבאנר התזזיתי לא מסתער עליהם מיד בכניסה, אלא מאפשר לגולשים לעיין בניחותא בחומר בו הם מעוניינים.


באתר שלי למשל:

כאשר החלטתי למקם טופס רישום בעמוד המאמרים, מצטרפים בממוצע מדי שבוע כ-10 גולשים לרשימת הדיוור [שמונה היום כמה מאות].

מיקום טופס הצעת מחיר בכניסה לאתר ובעמוד צור קשר, דירבן לא מעט מהגולשים למלא אותו, ומניב לקוחות.

אבל ... כמובן שדאגתי שהטופס לא יוצג יותר מפעם אחת לגולש, שהגיע לאתר [וכך אני נוהגת לעשות גם באתרים של לקוחותי], כדי שלא יעצבן ויטריד את הגולש.ת


באתר מסחרי לממכר תכשיטים:

באנר עם טופס צור קשר, לא הניב דבר. אבל כאשר הבאנר הקופצני הציע לגולשים ערך כלשהו [הנחה בעת רכישת מוצר נוסף] רבים מאד [מאות!!] עשו בו שימוש.


באתר של עורך דין:

באנר בעמוד סל השירותים עם טופס פניה, הניב בממוצע כ-15 פניות בשבוע.


באתר של מכירת קורס דיגיטלי:

הניב טופס זהה קרוב ל-20 פניות בממוצע בשבוע.


באתר נדל"ן :

אנימציה לגרף, שהציג נתונים יבשים ומשמימים על גובה השכירות החודשית בת"א חיפה וירושלים, גרמה לגולשים רבים להאריך את זמן השהייה שלהם באתר. לא מעטים מהם גם יצרו אינטראקציה עם בעלי האתר.


לעומת זאת – תמונות מרצדות, גיפים, כפתורים מרקדים וכו' – גרמו לנטישה של העמודים ברב האתרים [כן. גם בשלי].


צריך לזכור כי שימוש מתון בהנפשה מהווה כלי חשוב לשיפור חוויית המשתמשים באתר, אבל שימוש מוגזם ומרובה בהן מפר את החוויה ומסכל את האינטראקציה עם הגולשים.


וכמו תמיד, אשמח גם הפעם לשמוע מה דעתך

ואם יש לך צורך בעזרה, אפשר לפנות אלי. אשמח לדבר איתך ולתת לך הצעת מחיר מדוייקת לביצוע העבודה.


208 צפיות0 תגובות

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page